تاریخچه شرکت
شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی (سهامی خاص ) به استناد ماده 1 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلابدر تاریخ 70/5/26 تحت شماره 2455 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ارومیه به ثبت رسیده و در تاریخ 71/10/1با تحویل گرفتن اموال، داراییها و تاسیسات آب (و تاسیسات دفع فاضلاب ) بیست و یک شهر استان،از شرکتها و دستگاههای قبلی، آغاز به کار نموده است.
سهامداران شرکت
شهرداریهای استان-سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی-شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور-شرکت سرمایه گذاری ساتکاب
اساسنامه شرکت
جهت دریافت اساسنامه شرکت اینجا کلیک کنید
چشم انداز
شرکت آب و فاضلاب بر آن است تا با بهره گیری از منابع انسانی کار آمد ، توسعه تحقیقات کاربردی ، فناوری پیشرفته ، دارا بودن ساختار اداری و مدیریتی اثر بخش ، مشارکت مؤثر بخش تعاونی ، خصوصی و عمومی و گسترش آگاهی عمومی ، به عنوان کارآمد ترین نهاد ذی ربط به گونه ای عمل نماید تا آحاد جامعه در حد استانداردهای ملی و بین المللی به آب شرب کافی سالم و امکانات جمع آوری ، انتقال و تصفیه بهداشتی فاضلاب دسترسی داشته و شرکت در حوزه های حفاظت منابع آب ، کمک به حفظ محیط زیست ، تأمین بهداشت عمومی مردم و صدور خدمات فنی و مهندسی در کشور به عنوان شرکتی پیشرو شناخته شود .
شاخص های استراتژیک به تفکیک حوزه فعالیت واحدها در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی
ردیف |
عنوان استراتژی |
شماره شاخص |
عنوان شاخصهای مربوط به استراتژی |
1 |
مدیریت بر اساس برنامه ریزی جامع و کنترل و پایش از طریق سنجش شاخصهای کمی، کیفی و جهانی |
1-1 |
درصد جمعیت تحت پوشش آب شهری |
1-2 |
درصد مقاوم سازی سامانه های آبرسانی شرب در سامانه های مورد نیاز |
||
1-3 |
درصد بازسازی سامانه های آبرسانی شرب در سامانه های مورد نیاز |
||
1-4 |
نسبت جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری |
||
1-5 |
نسبت آب شرب شهری مطلوب بر اساس استانداردهای ملی به کل آب شرب مصرفی شهر |
||
1-6 |
نسبت تعداد موارد مطلوب آزمون باکتریولوژی به تعداد کل آزمون های باکتریولوژی انجام شده در شبکه توزیع آب شهری |
||
1-7 |
درصد پیشرفت برنامه ارتقاء و افزایش تامین منابع آب شرب |
||
1-8 |
درصد پیشرفت طرح تامین حرایم حفاظت کمی و کیفی و زیست محیطی و بهداشتی منابع آب شرب |
||
1-9 |
نسبت حجم آب شرب تخصیص داده شده به کل مصارف آب |
||
2 |
توسعه و بهبود سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پسآب ها با کیفیت متناسب با نوع مصرف |
2-1 |
درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری |
2-2 |
حجم پساب در سال بررسی به سال هدف |
||
2-3 |
نسبت پساب مصرفی در بخش کشاورزی و فضای سبز به کل پساب تولیدی |
||
2-4 |
نسبت پساب مصرفی در بخش صنعت و خدمات به کل پساب تولیدی |
||
3 |
تدوین و پیاده سازی نظام جامع بهره برداری و پایش کمی و کیفی آب شرب و ایجاد تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهرها به منظور جلوگیری از ورود آلاینده ها به منابع آب و محیط زیست |
3-1 |
درصد پیشرفت انجام پایش کیفی آب شرب |
3-2 |
نسبت مجموع تعداد آزمون های به عمل آمده در بخش آزمون های فیزیکی و شیمیایی کیفیت آب به مجموع تعداد آزمونهایی که باید مطابق استاندارد و یا دستورالعمل انجام شود ( تعداد محل های نمونه برداری*تعداد عاملهای شیمیایی که در هر محل باید اندازه گیری شود* تواتر اندازه گیری) در هر سال |
||
3-3 |
نسبت مجموع تعداد آزمونهای بعمل آمده در یخش آزمونهای باکتریولوژی به مجموع تعداد آزمونهایی که باید مطابق استاندارد انجام شود در هر سال |
||
3-4 |
نسبت تعداد موارد مطلوب آزمون باکتریولوژی به تعداد کل آزمونهای باکتریولوژی انجام شده در شبکه توزیع آب شهری |
||
3-5 |
نسبت تعداد موارد مطلوب آزمون شیمیایی به تعداد کل آزمونهای شیمیایی انجام شده در شبکه توزیع آب شهری |
||
3-6 |
نسبت حجم فاضلاب های تخلیه شده به محیطهای پذیرنده طبیعی در سال بررسی به سال پایه |
||
4 |
کاهش آب بدون درآمد |
4-1 |
درصد آب بدون درآمد |
4-2 |
نسبت حجم تلفات آب به کل حجم آب شرب تولیدی |
||
5 |
استقرار ساختار پدافند غیرعامل کارآمد در جهت کاهش ریسک های احتمالی و مدیریت بحران |
5-1 |
تعداد طرحهایی که در آنها ضوابط پدافند غیرعامل و مدیریت بحران لحاظ شده ، به کل تعداد طرحهای بخش آبفا |
5-2 |
نسبت طرحهایی که فرآیندهای بهره برداری آنها در راستای مدیریت خطر پذیری و بحران مورد بازنگری قرار گرفته ، به کل تعداد طرحهای بخش آبفا |
||
5-3 |
نسبت تعداد طرحهای پژوهشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به کل تعداد طرحهای پژوهشی بخش آبفا |
||
5-4 |
نسبت تعداد تاسیسات آب و فاضلاب که مدیریت بحران در آنها اعمال گردیده به کل تاسیسات آب و فاضلاب |
||
5-5 |
نسبت ارزش تاسیسات حیاتی، حساس و مهم سازه های آب و فاضلاب که مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در آنها اعمال گردیده به کل ارزش تاسیسات حیاتی، حساس و مهم آب و فاضلاب |
||
5-6 |
تعداد تاسیسات حیاتی ، حساس و مهم که در آنها پدافند غیرعامل اجرا شده است |
||
5-7 |
نسبت بودجه تخصیص داده شده جهت توسعه مدیریت ریسک و بحران و پدافند غیرعامل بخش آبفا در سال هدف به سال مبنا |
||
6 |
تعیین قیمت فروش کالا و ارایه خدمات بر اساس قیمت تمام شده و تحقق خوداتکایی مالی |
6-1 |
نسبت تعرفه آب شهری به هزینه تمام شده آب شرب شهری |
6-2 |
نسبت تعرفه خدمات فاضلاب شهری به هزینه تمام شده خدمات فاضلاب شهری |
||
7 |
بازنگری ، بهبود و ارتقاء مدیریت عرضه و تقاضا در پیاده سازی الگوهای بهینه مصرف آب شرب بهداشتی |
7-1 |
نسبت حجم آب شهری مصرفی در سال بررسی به سال پایه |
7-2 |
درصد آب به حساب نیامده |
||
7-3 |
سرانه آب شرب شهری مصرفی به الگوی مصوب |
||
7-4 |
میزان هدررفت آب در سال بررسی به سال پایه |
||
7-5 |
میزان احیا ظرفیت ایجاد شده تامین و توزیع آب آشامیدنی از طریق بازسازی و نوسازی منابع و تاسیسات تولید و توزیع آب در سال بررسی به سال پایه |
||
7-6 |
نسبت آب بدون درآمد در سال بررسی به سال پایه |
||
7-7 |
نسبت تعداد انشعابات خانگی مشترک در آپارتمانها در سال بررسی به سال پایه |
||
7-8 |
درصد شبکه تحت پوشش زیرساخت هوشمند |
||
7-9 |
نسبت تعداد مشترکینی که میزان مصرفشان مساوی یا کمتر از الگوی بهینه مصرف است، به کل مشترکین |
||
8 |
مهندسی مجدد در تجهیزات و تاسیسات آب و فاضلاب به منظور ارتقاء راندمان |
8-1 |
حجم اعتبارات اختصاص یافته جهت اصلاح، بازسازی، علاج بخشی و نوسازی تاسیسات و شبکه های فرسوده آب و فاضلاب در سال بررسی به سال پایه |
8-2 |
حجم اعتبارات اختصاص یافته جهت اصلاح، بازسازی، علاج بخشی و نوسازی تاسیسات و شبکه های فرسوده آب و فاضلاب به کل اعتبارات آب و فاضلاب |
||
8-3 |
نسبت تعداد تاسیسات نوسازی شده و بازسازی شده به کل تاسیسات موجود |
||
8-4 |
سطح پوشش شبکه های آب و فاضلاب نوسازی و بازسازی شده به کل سطح شبکه آب و فاضلاب موجود |
||
8-5 |
نسبت تعداد تجهیزات نوسازی و بازسازی شده به کل تجهیزات موجود |
||
9 |
ارتقای نظام مدیریت طرحها و پروژه ها به منظور انجام مناسب و مطابق زمان و هزینه پروژه ها و ایجاد ساختار اقتصاد مهندسی در پروژه ها و اتمام طرحهای نیمه تمام |
9-1 |
نسبت تعداد طرحها و پروژه هایی که مهندسی ارزش در آنها انجام شده به کل تعداد طرحها و پروژه های آب و فاضلاب |
9-2 |
نسبت تعداد طرحهای جدید که در هر سال آغاز می شود به کل تعداد طرحهای نیمه تمام بخش آب و فاضلاب |
||
9-3 |
نسبت تعداد طرحهای راکد بخش آب و فاضلاب در سال بررسی به سال پایه |
||
9-4 |
تعداد طرحهای خاتمه یافته که به بهره برداری کامل رسیده به تعداد طرحهای در حال اجرای آب و فاضلاب در سال بررسی |
||
9-5 |
نسبت تعداد طرحهای نیمه تمام که بهره برداری مرحله ای از آنها آغاز شده به تعداد طرحهای در حال اجرا بخش آب و فاضلاب در سال بررسی |
||
9-6 |
نسبت حجم اعتبارات صرفه جویی شده ناشی از انجام مهندسی ارزش به کل اعتبارات اولیه طرحها |
||
9-7 |
نسبت اعتبارات مورد نیاز برای اتمام مجموعه طرحها به مجموع اعتبارات همان سال |
||
10 |
استمرار و تقویت ساختار برون سپاری ها به منظور استقرار سیاستهای کلی اصل 44 با رویکرد ظرفیت سازی و ایجاد و حمایت تشکلها و بنگاههای تخصصی و خدماتی |
10-1 |
نسبت سرمایه گذاری بخش های خصوصی و تعاونی در بخش آبفا به کل سرمایه گذاری بخش آبفا کشور |
10-2 |
نسبت حجم مالی واگذاری مدیریت تاسیسات آبفا به بخش های خصوصی و تعاونی به کل سرمایه گذاری در بخش آبفای کشور |
||
10-3 |
نسبت تعداد تاسیسات آبفا که مالکیت آنها به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار شده ، به کل تاسیسات آبفای کشور |
||
10-4 |
نسبت تعداد تاسیسات آب و فاضلاب که مدیریت و بهره برداری آنها به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار شده ، به کل تاسیسات آب و فاضلاب |
||
10-5 |
میزان پیشرفت طرح تفکیک و احصاء وظایف حاکمیتی و تصدی گری |
||
11 |
ارتقای رضایت مشترکین از طریق بهبود ساختارهای پاسخگویی و توانمندسازی کارکنان و کاهش قیمت تمام شده |
11-1 |
نسبت تعداد شکایات واصله به کل تعداد مشترکین |
11-2 |
میزان رضایت مشترکین بر اساس فرمهای نظرسنجی |
||
11-3 |
نسبت تعداد خدمات الکترونیکی شده به کل تعداد خدمات |
||
11-4 |
نسبت تعداد فرآیندهای اصلاح شده به کل فرآیندها |
||
11-5 |
متوسط زمان پاسخگویی موثر به شکایات و درخواست ها |
||
11-6 |
نسبت قیمت تمام شده خدمات آبفا در سال بررسی به سال پایه |
||
12 |
ایجاد تنوع و ایجاد ظرفیت های جایگزین (رزرو) در سیستم های تامین، تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی |
12-1 |
نسبت حجم آب جایگزین شده از طریق تصفیه فاضلاب های شهری برای استفاده های مجدد غیر شرب نسبت به کل فاضلاب های تصفیه شده |
12-2 |
نسبت میزان استحصال منابع آب غیر متعارف برای مصرف شرب در سال هدف به سال مبنا |
||
12-3 |
نسبت حجم آب بسته بندی مصرفی در سال بررسی به سال پایه |
||
12-4 |
حجم آب عرضه شده از طریق شبکه دوم در سال بررسی به سال هدف |
||
12-5 |
نسبت حجم آب استحصالی از طریق سطوح آبگیر باران به حجم آب شرب مصرفی |
||
13 |
جذب سرمایه گذاران به منظور تامین، تجهیز و تنوع بخشی منابع مالی با تاکید بر منابع غیر دولتی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی |
13-1 |
نسبت تعداد طرحهای اجرا شده با استفاده از اعتبارات غیردولتی به کل طرحهای اجرا شده |
13-2 |
نسبت اعتبارات جذب شده از محل منابع خارجی به کل اعتبارات توسعه ای بخش آبفا |
||
13-3 |
نسبت اعتبارات از محل ، BOO ، BOT، EPCF به کل اعتبارات بخش |
||
13-4 |
نسبت قیمت فروش آب شرب به قیمت تمام شده واقعی در بخش شرب |
||
13-5 |
نسبت تعرفه دفع فاضلاب به قیمت تمام شده واقعی دفع فاضلاب |
||
13-6 |
نسبت اعتبارات جذب شده از طریق منابع داخلی به کل اعتبارات توسعه ای بخش آب |
||
13-7 |
نسبت تعداد طرحهای اجرای شده با استفاده از اعتبارات غیردولتی به کل طرحهای اجرا شده |
||
13-8 |
نسبت اعتبارات جذب شده از محل منابع خارجی به کل اعتبارات توسعه ای بخش آب |
||
13-9 |
نسبت اعتبارات جذب شده از بانکها و موسسات مالی داخلی و خارجی به کل اعتبارات توسعه ای بخش آبفا |
||
13-10 |
نسبت تامین اعتبار که از محل EPCF |
||
14 |
بهره گیری از سیستم های هوشمند در مدیریت و بهره برداری تاسیسات و تجهیزات |
14-1 |
درصد شبکه توزیع مجهز شده به سیستم های هوشمند به کل شبکه توزیع |
14-2 |
نسبت تعداد شهرهایی که سامانه های کنترل هوشمند (SCADA) در آنها ارتقاء یافته و تکمیل شده است به تعداد شهرهای دارای سامانه های هوشمند (SCADA) |
||
15 |
اصلاح، ارتقاء و توسعه نظام جذب، توانمندسازی و نگه داشت و ارزیابی عملکرد منابع انسانی به منظور افزایش بهره وری |
15-1 |
سرانه آموزش اجرا شده کارکنان |
15-2 |
نسبت آموزشهای تخصصی اجرا شده به کل آموزشهای اجرا شده |
||
15-3 |
درصد بهره وری سرمایه های انسانی بخش آبفا |
||
15-4 |
نسبت کارکنان دارای تحصیلات عالی به کل کارکنان بخش آبفا |
||
15-5 |
میزان اثربخشی دوره های آموزشی بر اساس ارزیابی بیرونی |
||
15-6 |
نسبت تعداد مدیرانی که دوره های تخصصی منطبق با شرایط احراز شغل را به طور کامل طی کرده اند به کل مدیران |
||
15-7 |
نسبت تعداد مدیرانی که بر اساس نظام جانشین پروری در بخش آبفا انتخاب و انتصاب شده اند |
||
15-8 |
درصد مشاغل استاندارد شده بخش آبفا |
||
15-9 |
درصد رضایتمندی و انگیزه شغلی در کارکنان صنعت آبفا بر اساس آزمونهای استاندارد |
||
15-10 |
نسبت دوره های آموزشی اجرا شده به دوره های آموزشی مورد نیاز |
||
15-11 |
میزان جذب نیروی انسانی با تحصیلات تکمیلی(دکترا، فوق لیسانس) به کل جذب نیروی انسانی |
||
15-12 |
میزان خروج نیروی انسانی به دلیل عدم رضایت شغلی به کل نیروی انسانی شاغل |
||
15-13 |
میزان اثربخشی دوره های آموزشی شاغلین بر اساس ارزیابی مدیران مربوط |
||
15-14 |
تعداد مشترکین به کل نفرات منابع انسانی |
||
15-15 |
درصد کارکنان دارای پروانه صلاحیت حرفه ای |
||
16 |
بهبود ساختار مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در شرکت |
16-1 |
درصد تکمیل و اجرای برنامه های عملیاتی بخش آبفا بر اساس استراتژی ها و خط مشی های تعیین شده |
16-2 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های آب که در آنها روشهای نوین به کار گرفته شده ، به کل تصفیه خانه های آب |
||
16-3 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های فاضلاب که در آنها روشهای نوین به کار گرفته شده به کل تصفیه خانه های فاضلاب |
||
16-4 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های آب و فاضلابی که فرآیند آنها مورد مهندسی ارزش قرار گرفته ، به کل تعداد تصفیه خانه ها |
||
16-5 |
نسبت طول شبکه های اجرا شده فاضلاب با روشهای پیشرفته بدون حفر ترانشه، به کل شبکه های اجرا شده در هر سال |
||
16-6 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های آب که مطالعات ارتقای آنها تصویب شده است ، به کل تعداد تصفیه خانه های آب |
||
16-7 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های فاضلاب که مطالعات ارتقای آن ها تصویب شده است |
||
16-8 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های آب که فرآیند ارتقای آنها انجام شده است به کل تصفیه خانه های آب |
||
16-9 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های فاضلاب که فرآیند ارتقای آنها انجام شده است به کل تصفیه خانه های فاضلاب |
||
16-10 |
نسبت تعداد تصفیه خانه های آب مجهز به روشهای حذف مواد شیمیایی و آلاینده های ویژه به کل تصفیه خانه های آب |
||
16-11 |
نسبت ظرفیت تصفیه خانه های آب ارتقاء یافته (در مدار بهره برداری) به ظرفیت کل تصفیه خانه های آب موجود |
||
16-12 |
نسبت ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب ارتقاء یافته (در مدار بهره برداری ) به ظرفیت کل تصفیه های فاضلاب موجود |
||
17 |
ارتقا نظام آموزش عمومی، تخصصی و مدیریتی آب و فاضلاب و سطح فن آوری و گسترش پژوهشهای کاربردی و توسعه ای |
17-1 |
نسبت اعتبارات جذب شده برای گسترش پژوهشهای کاربردی به کل اعتبارات بخش آبفا |
17-2 |
نسبت تعداد پژوهشهای کاربردی انجام شده در بخش آبفا در سال هدف به سال مبنا |
||
17-3 |
تعداد پروژه ها و پایان نامه های کاربردی تعریف شده مرتبط با بخش آبفا در مراکز آموزشی و پژوهشی معتبر |
||
17-4 |
تعداد استانداردها و معیارهای فنی کاربردی تهیه شده در صنعت آبفا در سال بررسی به سال پایه |
||
17-5 |
تعداد فناوری های بومی سازی شده |
||
17-6 |
نسبت اعتبارات تحقیقات و توسعه فناوری به کل اعتبارات بخش آبفا |
||
18 |
استقرار نظام کنترل کیفی، بازرسی فنی و تضمین کیفیت کالا، تجهیزات و خدمات مورد استفاده در شرکت |
18-1 |
نسبت تعداد انواع کالاها و تجهیزات دارای استاندارد ملی در سال بررسی به سال پایه |
18-2 |
نسبت تعداد قراردادهای تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت آب و فاضلاب که در آنها بازرسی فنی انجام می شود ، به کل قراردادها در هر سال |
||
18-3 |
درصد خودکفایی در طراحی و ساخت و تولید محصولات با کیفیت مورد نیاز صنعت آب و فاضلاب |
||
18-4 |
تعداد استانداردهای کنترل کیفیت ساخت تجهیزات آب و فاضلاب در سال بررسی به سال پایه |
||
18-5 |
میزان پیشرفت استقرار برنامه ارتقاء سطح کمی و کیفی مهارتهای مدیریتی، مشاوره ای ، اجرایی و ساخت داخلی |
||
18-6 |
درصد خودکفایی در طراحی و ساخت و تولید محصولات کلیدی آب و فاضلاب |
||
19 |
استقرار ساختار مدیریت دانش به منظور کسب ، نگهداری و ارتقاء دانش شرکت |
19-1 |
تعداد کتب، مقالات علمی ، پایان نامه ها، همایش ها و سایر مستندات داوری شده در زمینه مستندسازی و انتقال تجارب (مدیریتی و فنی) در صنعت آبفا |
19-2 |
تعداد پایان نامه های مرتبط حمایت شده توسط بخش آبفا در حوزه علوم و فن آوری و تحقیقات |
||
19-3 |
درصد توسعه و ارتقاء مدیریت دانش در فرآیند مدیریت بخش آبفا |
||
20 |
ارتقاء فرهنگ عمومی مصرف به منظور تعریف و پیاده سازی الگوی بهینه مصرف و مدیریت مصرف آب ، اجرایی نمودن تفاهم نامه نظارت بر اجرای استاندارد تاسیسات آب و فاضلاب کلیه اماکن و نیز عملیاتی شدن تفکیک آب در مجتمع های مسکونی |
20-1 |
نسبت تعداد انشعابات آب خانگی تفکیکی در آپارتمانها در سال بررسی به سال پایه |
20-2 |
نسبت تعداد انشعابات آب خانگی تفکیکی در آپارتمانها به کل انشعابات آپارتمانی |
||
20-3 |
نسبت تعداد استانداردهای تدوین و پیاده سازی شده در زمینه بهینه سازی تاسیسات و تجهیزات داخلی واحدهای مسکونی و غیرمسکونی در سال بررسی به سال پایه |
||
20-4 |
نسبت تعداد انشعابات آب و فاضلاب واگذار شده بر اساس تایید شبکه های داخلی واحدهای مسکونی و غیرمسکونی توسط مهندسین ناظر عضو نظام مهندسی به کل تعداد انشعابات آب و فاضلاب واگذار شده |
||
20-5 |
نسبت تعداد آحاد انشعابات خانگی آب به تعداد انشعابات واحدهای مسکونی تحت پوشش |
||
21 |
بهبود ساختار ارتباطی برون سازمانی |
21-1 |
نسبت ارزش ریالی صادرات تجهیزات و کالاهای بخش آبفا در سال بررسی به سال پایه |
21-2 |
نسبت ارزش ریالی صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش آبفا در سال بررسی به سال پایه |
||
21-3 |
نسبت حجم آب بسته بندی صادراتی در سال بررسی به سال پایه |
||
21-4 |
نسبت تعداد پروژه ها و قراردادهای آبفا خارج از مرزهای کشور در سال بررسی به سال پایه |
||
22 |
توسعه و ارتقاء سطح مهارتهای مدیریتی، مشاوره ای فنی و اجرایی در بخش های مختلف شرکت |
22-1 |
تعداد دوره های آموزشی و همایش های تخصصی برای توسعه و ارتقاء سطح مهارتهای مدیریتی و انتقال تجربیات مدیران |
22-2 |
درصد پیشرفت طراحی و پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت |
||
22-3 |
نسبت میزان بکارگیری تجهیزات ساخت داخل کشور(خودکفایی صنعتی) به کل تجهیزات مورد استفاده |
||
22-4 |
نسبت میزان حمایت از پروژه های طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت توسط مبتکرین و مخترعین ایرانی در راستای اهداف و سیاستهای شرکت به کل پروژه های تحقیقاتی |
||
22-5 |
نسبت میزان استفاده از توان مشاورین برای طراحی و نظارت بر اجرای پروژه ها به کل پروژه ها |
||
23 |
چابک سازی سازمان و انسجام ساختار سازمانی مطابق با ماموریت و چشم انداز |
23-1 |
درصد تحقق سازماندهی، اصلاح و تنظیم چارت سازمانی شرکت نسبت به سال بررسی به سال پایه |
23-2 |
تعداد فرآیندها و روش های انجام کار که با رویکرد اتوماسیون اداری و گردش کار الکترونیکی بازنگری و اصلاح شده اند. |
||
23-3 |
نسبت استفاده از توان بخش خصوصی و برون سپاری فعالیتها به کل فعالیتهای سال بررسی به سال پایه |
||
24 |
بهبودمکانیزم وصول مطالبات شرکت |
24-1 |
نسبت اعتبارات استفاده شده در توسعه زیرساختها برای پرداخت الکترونیکی قبوض و فروش اینترنتی به کل اعتبارات بخش فن آوری |
24-2 |
تعداد فرآیندها و فعالیتهایی که به پیشخوانها واگذار شده به کل فرآیندهای مربوط به بخش مشترکین |
||
24-3 |
نسبت فعالیتهایی که در وصول مطالبات از توان بخش خصوصی استفاده شده به کل فعالیتهای مربوط به وصول مطالبات |
||
24-4 |
نسبت میزان اعتبارات تخصیصی جهت اعمال سیاستهای تشویقی برای پرداخت به موقع قبوض به کل درآمد سالانه در سال بررسی |
||
24-5 |
درصد تحقق وصول بدهی های انشعابات مراکز نظامی از محل بودجه سالانه آنها به کل وصولیها از مراکز نظامی در سال بررسی |
واژه نامه
متقاضی
متقاضی عبارتست از : شخص حقیقی یا حقوقی که برقراری انشعاب یا انشعابات آب و فاضلاب و یا تغیر در قطر انشعاب و ظرفیت قراردادی را درخواست نموده ، لیکن هنوز درخواست وی انجام نشده باشد .
مشترک
مشترک عبارتست از : شخص حقیقی یا حقوقی که انشعاب یا انشعاب های ( آب و یا فاضلاب ) مورد تقاضای وی ، طبق مقررات برقرار شده باشد .
شرکت
شرکت عبارتست از : شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی که به موجب قوانین مربوطه تشکیل شده و یا می شود و برای تمام یا بخشی از امور تأمین و توزیع آب شرب و همچنین جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در داخل محدوه خدماتی شرکت ، به فعالیت می پردازد و خدمات مورد نیاز آب و فاضلاب را تأمین می نماید .
* شرکت هایی که وظایف یاد شده را در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به عهده دارند برای فعالیت های این مناطق دارای آئین نامه و تعرفه های خاص خود هستند .
تأمین و استحصال آب
تأمین و استحصال آب عبارتست از: کلیه عملیات مربوط به بهره برداری از تأسیسات و تجهیزات مرتبط با استحصال آب از چاهها، چشمه ها، قنوات و برداشت آب از منابع سطحی ( تلمبه خانه ها و تأسیسات آبگیری از رودخانه ها و سد ها ) و همچنین بهره برداری از تصفیه خانه ها، تأسیسات ضدعفونی و مخازن سرویس و خطوط انتقال تا ابتدای مخازن ذخیره و یا شبکه آبرسانی به منظور تأمین آب، که این تأسیسات کلاً متعلق به شرکت و یا شرکت آب منطقه ای می باشد.
شبکه عمومی توزیع آب
شبکه عمومی توزیع آب عبارتست از : کلیه تأسیسات و تجهیزات و توزیع آب از قبیل مخازن ذخیره ، خطوط اصلی و فرعی توزیع آب و همچنین تلمبه خانه های داخل شبکه که کلاً متعلق به شرکت می باشند .
خط آبرسانی اختصاصی
تأسیسات و خطوط ایجاد شده در فاصله شبکه توزیع عمومی موجود تا ابتدای لوله انشعاب ( محل نصب شیر انشعاب ) اعم از لوله و سایر ملحقات ، خط آبرسانی اختصاصی نامیده می شود .
انشعاب آب
آن بخش از لوله فرعی آب که مقطع آن متناسب با کنتور و ظرفیت انشعاب آب مشترک در نظر گرفته می شود و در نهایت خط آبرسانی اختصاصی و یا شبکه عمومی توزیع آب را ( از محل نصب شیر انشعاب ) به نقطه تحویل ( محل نصب کنتور ) متصل می نماید ، اعم از لوله و متعلقات مربوطه تا شیر فلکه بعد از کنتور ، انشعاب نامیده میشود و متعلق به شرکت است.
تأسیسات و تجهیزات آب مشترک
تأسیسات و تجهیزات آب و همچنین سیستم لوله کشی که بعد از نقطه تحویل ( محل نصب کنتور ) توسط مشترک یا مشترکین ایجاد می شود، تأسیسات و تجهیزات مشترک نامیده می شود متعلق به مشترک یا مشترکین می باشد.
وسایل اندازه گیری
وسایل اندازه گیری و کنترل عبارت است از : کنتور یا کنتور ها و سایر ملحقات و کلیه وسایل و دستگاه های مربوطه که به منظور محدود کردن و یا سنجش دبی و حجم آب ، طبق قرارداد در نقطه تحویل نصب می گردند.
این وسایل کلاً متعلق به شرکت و در اختیار آن می باشد و محل نصب آنها در تمامی موارد توسط شرکت تعیین می گردد.
شبکه عمومی جمع آوری و انتقال فاضلاب
شبکه عمومی جمع آوری و انتقال فاضلاب عبارتست از : کلیه تأسیسات و تجهیزات مربوط به جمع آوری و انتقال فاضلاب نظیر ایجاد شبکه های فرعی عمومی و جمع آوری کننده های اصلی تا محل تصفیه خانه و تلمبه خانه های داخل شبکه فاضلاب که کلاً متعلق به شرکت می باشد.
تصفیه و دفع فاضلاب
تصفیه و دفع فاضلاب عبارتست از : کلیه عملیات مربوط به بهره برداری از تأسیسات و تجهیزات مرتبط با تصفیه و دفع پساب نظیر تصفیه خانه، تلمبه خانه ها و انواع تأسیسات و تجهیزات فرآیندهای تصفیه، تأسیسات کلر زنی، کانال و یا خطوط انتقال پساب تا نقطه معین می باشند.
خط اختصاصی اتصال فاضلاب
تاسیسات و خطوط ایجاد شده در فاصله شبکه جمع آوری عمومی موجود فاضلاب تا محل اتصال لوله انشعاب فاضلاب اعم از لوله و سایر ملحقات ، خط اختصاصی اتصال فاضلاب نامیده می شود.
انشعاب ( اتصال ) فاضلاب
آن بخش از لوله فرعی فاضلاب که مقطع آن متناسب با سیفون یا ظرفیت قراردادی بوده و فاضلاب مشترک را از محل سیفون ( نقطه تحویل ) به خط اختصاصی و یا شبکه عمومی جمع آوری فاضلاب منتقل می نماید ( اعم از لوله و متعلقات مربوطه و سیفون )، انشعاب ( اتصال ) فاضلاب نامیده میشود و متعلق به شرکت است.
تأسیسات و تجهیزات فاضلاب مشترک
کلیه تأسیسات و امکانات مربوط به جمع آوری و انتقال فاضلاب نظیر شبکه های فرعی، تلمبه خانه و غیره و تأسیسات پیش تصفیه احتمالی قبل از نقطه تحویل ( سیفون ) که توسط مشترک یا مشترکین ایجاد می شوند، تاسیسات و تجهیزات فاضلاب مشترک نامیده می شود و متعلق به مشترک یا مشترکین می باشد.
نقطه تحویل آب و یا فاضلاب
نقطه تحویل عبارت است از نقطه ای که تأسیسات شرکت به تأسیسات مشترک اتصال داده می شود و در آن محل وسایل اندازه گیری و کنترل نصب می شود.
عموماً نقطه تحویل آب محل نصب کنتور آب و نقطه تحویل فاضلاب محل نصب سیفون دفع فاضلاب می باشد.
قرارداد برقراری انشعاب
قرارداد برقراری انشعاب آب و فاضلاب عبارت است از : قرارداد منعقده بین شرکت و متقاضی که طبق مفاد آن انشعاب آب یا فاضلاب دایر می گردد .
خدمات آب
خدمات آب عبارت است از : در دسترس قراردادن و فراهم بودن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی توسط انشعاب آب و وسایل اندازه گیری (کنتور) ، با ظرفیت مشخص و با فشار متعارف و کیفیت مناسب ( در نقطه تحویل ) اعم از اینکه مشترک از این ظرفیت استفاده نماید یا ننماید.
* فشار متعارف شبکه آب با توجه به تعریف حداقل و حداکثر فشار مجاز شبکه توزیع آب در نشریه شماره 3-117 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با عنوان « مبانی و ضوابط طراحی طرحهای آبرسانی » و با نظر کمیته فنی شرکت ( متشکل از مدیر شبکه و انشعاب و کارشناسان دفتر فنی ) برای هر منطقه تعیین می گردد .
خدمات فاضلاب
خدمات فاضلاب عبارتست از : فراهم بودن امکان تخلیه و دفع فاضلاب به شبکه جمع آوری عمومی فاضلاب به تناسب مصرف آب و ظرفیت مقرر و مشخصات توافق شده در قرارداد برقرای انشعاب فاضلاب ، اعم از اینکه مشترک از این ظرفیت استفاده یا ننماید .
ظرفیت قراردادی
* ظرفیت قراردادی انشعاب آب عبارت است از حجم آبی که در قرارداد مشترک درج شده و مشترک مجاز به مصرف تا این حد بر حسب متر مکعب در ماه می باشد .
این ظرفیت در واحد های مسکونی تحت عنوان الگوی مصرف در چارچوب ضوابط مصوب تعیین می گردد و در مورد سایر کاربری ها ( غیر خانگی ) بر اساس درخواست متقاضی یا مشترک و در صورت وجود امکانات فنی برای شرکت در چارچوب ضوابط برحسب متر مکعب در ماه تعیین می گردد .
* ظرفیت قراردادی انشعاب فاضلاب عبارت است از ظرفیت امکان دفع میزان حجم فاضلاب خروجی با مشخصات تعیین شده از سوی شرکت که به تناسب میزان مصرف آب اعم از اینکه از شبکه آب شهری و روستایی یا غیر آن باشد ، برحسب متر مکعب در ماه ، همراه با ذکر میزان بار آلودگی ، از سوی شرکت تعیین می گردد .
انواع انشعاب های آب و فاضلاب
انواع انشعاب های آب و فاضلاب نوع کاربری به شرح زیر است :
الف ) انشعاب آب و فاضلاب خانگی :
انشعاب آب و فاضلاب برای مصارف خانگی به انشعابهایی اطلاق می شود که صرفاً در حدود متعارف مصارف آب شرب و بهداشت یا دفع فاضلاب خانگی در واحدهای مسکونی دایر می گردد .
واحد مسکونی شهری عبارتست از : مکانی برای زندگی که به تشخیص شرکت حداقل دارای یک اطاق ، یک آشپزخانه و یک سرویس بوده و ورودی آن مستقل یا مرتبط با راهروی اشتراکی بوده ، و سیستم لوله کشی آن مجزا باشد .
تشخیص واحد مسکونی در روستا به عهده شرکت می باشد .
ب ) انشعاب آب و فاضلاب مصارف اشتراکی :
این انشعابها برای مصارف اشتراکی در بلوک ها و مجموعه های ساختمانی مسکونی و شهرک های مسکونی و صنعتی و بطور جدا از سایر انشعابات دایر می گردد ( نظیر انشعاب آب و فاضلاب محوطه های عمومی ، رختشوی خانه ، شیرهای برداشت آب تخلیه فاضلاب در پارکینگ و موتورخانه مجتمع ها و کنتور های تجمعی مناطق مسکونی و نظایر آن ) .
ج ) انشعاب مصارف عمومی
انشعاب آب و فاضلاب مصارف عمومی به انشعابهایی اطلاق می شود که جهت خدمات عمومی غیر انتفاعی ( نامبرده شده در تعرفه ) به کار رود .
د ) انشعاب فضای سبز :
انشعاب آب فضای سبز به انشعابهایی اطلاق می گردد که جهت تامین آب فضاهای سبز عمومی داخل شهرها اعم از پارکها ، میادین ، فلکه ها بلوارها ، و یا حاشیه کناری خیابانها توسط متصدیان مربوطه درخواست و طبق مقررات شرکت دایر می گردد .
ه ) انشعاب تولیدی :
انشعاب آب تولیدی به انشعابهایی اطلاق می شود که برای بکار انداختن و بهره برداری از صنایع ، کارخانه ها ، استخراج معادن ، صنایع کشاورزی برای تولید فرآورده های کشاورزی و دامی در کارگاه ها ( مانند مرغداری ها ، پرورش کرم ابریشم و نظایر آن ) و صنایع کوچک و صنوف تولیدی استفاده می شود .
انشعاب فاضلاب تولیدی به انشعاب هائی اطلاق می گردد که برای جمع آوری و دفع فاضلاب صنایع کارخانجات موسسات و کارگاه ها وصنوف تولیدی بعد از پیش تصفیه و رسیدن کیفیت فاضلاب خروجی به حد مجاز در محل اتصال به شبکه جمع آوری فاضلاب بر اساس استانداردهای شرکت برقرار می گردد .
و – انشعاب مصارف تجاری :
به انشعاب هایی اطلاق می گردد که عموماً برای محل کسب و تجارت دایر می گردد . ضمناً مصارف انشعاب هایی که با هیچک از موارد این بند مطابقت ندارند مشمول تعرفه تجاری است . محل داد و ستد کالا یا خدمات و هر مکانی که در آن فعالیت تجاری و ارائه خدمات انتفاعی ( نامبرده شده در تعرفه ) صورت گیرد تجاری محسوب می شود .
ز ) انشعاب آب و فاضلاب موقت :
انشعابی است که بدون دریافت هزینه برقراری انشعاب برای هر فعالیتی که فقط مدت معینی انجام گیرد و پایان می پذیرد ، واگذار می شود .
قطر انشعاب آب و فاضلاب
قطر انشعاب آب و فاضلاب مشترکین براساس ظرفیت قراردادی انشعاب در چارچوب ضوابط و مقررات ، توسط شرکت تعیین میگردد .
چارچوب ضوابط و مقررات تعیین قطر انشعاب آب و فاضلاب متناسب با ظرفیت قراردادی انشعاب آب و فاضلاب ، توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مشخص و براساس جدول راهنما به شرکت ها ابلاغ می گردد .
پروانه بهره برداری از انشعاب ( آب و فاضلاب )
پس از اجرای کلیه مفاد قرارداد منعقده و برقراری انشعاب آب و فاضلاب شرکت نسبت به صدور پروانه بهره برداری که در آن اطلاعاتی از جمله : شماره اشتراک ، نوع کاربری ، ظرفیت قراردادی ، قطر انشعاب ، میزان عرصه و اعیان ، تعداد واحدها و طبقات و میزان بار آلودگی مجاز فاضلاب وروردی به شبکه عمومی فاضلاب برای انشعاب آب یا فاضلاب و تغییرات احتمالی در انشعاب مورد نظر درج گردیده است ، اقدام و آن را در اختیار مشترک قرار می دهد .
چارت سازمانی